Uncategorized

  • Znajdź nas na facebooku

Warsztaty dla rodziców

Serdecznie zapraszamy na spotkania ze specjalistkami z Pracowni Kuferek w Dwóch Jelonkach na ul. Powstańców Śląskich 44, na Bemowie-Jelonkach.

Zaczynamy od tematu: „Jak wspierać dziecko w rozwoju…”:

– Emocjonalnym – 27 marca, Basia Purgał

– Samoregulacji – 10 maja, Ela Szmigielska-Narbutt

– Mowy i komunikacji – 22 maja, Kasia Piotrowska
WSTĘP WOLNY!
***
27 marca:
Temat rozwoju emocjonalnego i poznawczego malucha jest znany każdemu rodzicowi. Często porównujemy nasze dzieci z rówieśnikami i zastanawiamy się, czy ich umiejętności i reakcje nie odstają zbyt mocno od tych zazwyczaj spotykanych.
„Czy nie jest zbyt płaczliwy? Czy nie za często się złości? Dlaczego tak intensywnie reaguje na przeciwności, czy nie zbyt łatwo się zniechęca? A może przeciwnie, to „mały czołg” i boicie się, że zrobi sobie krzywdę, bo nie wycofuje się wobec w zasadzie oczywistych zagrożeń?
Dlaczego jest taka nieśmiała i trzyma się spódnicy? Leci do każdego obcego, może powinien być ze mną bardziej związany? Cieszy się z najmniejszego drobiazgu, albo bardzo trudno sprawić jej przyjemność? Lubi zmiany, czy boi się niespodzianek?”
Każda z tych opcji może budzić niepokój rodzica, ale sądzimy, że wizyta u psychologa nie powinna dotyczyć takich prostych spraw, tylko problemów „dużego” kalibru.. Dlatego właśnie zapraszam na spotkanie w temacie prawidłowego rozwoju psychicznego dziecka, omówimy jakie umiejętności są właściwie dla każdego etapu od narodzin do okresu wczesnoszkolnego i będą mogli Państwo rozwiać swoje wątpliwości zadając pytania w przyjaznej atmosferze.

Barbara Purgał – jestem psychologiem, terapeutką SI, doulą i doradczynią chustonoszenia. W Pracowni Kuferek prowadzę diagnozę i terapię SI, konsultacje psychologiczne i, zaraz również, grupę rozwojową dla przedszkolaków metodą dramy. Bliskie mi jest podejście do dziecka w sposób bardzo indywidualny i relacyjny, z szacunkiem dla jego potrzeb i osobistej wrażliwości.
***
10 maja:
Który rodzic by nie chciał, aby jego dziecko było opanowane, spokojne, skupione, gdy trzeba, chętnie wykonywało jego prośby, słuchało, było empatyczne? Który rodzic nie wie jak wyglądają dziecięce „trudne zachowania”? Który rodzic nie zamartwia się czy piszczący, rzucający się na podłogę w sklepie maluch zachowuje się „jeszcze” rozwojowo czy „już” nie? Który rodzic nie chciałby lepiej sobie radzić ze stresem, być bardziej opanowanym? Dzieci bywają impulsywne, mają trudności z regulacją swoich emocji, doświadczają zmienności nastrojów, braku umiejętności radzenia sobie z frustracją. Bywa, że mają trudności z utrzymaniem uwagi, ignorowaniem niepotrzebnych bodźców, są nadmiernie ruchliwe, chaotyczne, wydają się nie słyszeć komunikatów. Te zachowania są często oceniane jako „trudne”, „nieadekwatne”, „wygórowane”. Na naszym spotkaniu spróbujemy im przyjrzeć się z innej perspektywy, zrozumieć ich „obronny” charakter, a także poszukać ich przyczyn. Spróbujemy odpowiedzieć sobie na pytania:
Dlaczego moje dziecko jest nadmiernie ruchliwe, niespokojne, agresywne, ma trudności z utrzymaniem uwagi? Kiedy zostaje ustalona reaktywność układu nerwowego i co to takiego? Jak kształtują się nawyki regulacyjne? Jaka jest zależność między modulacją sensoryczną a autoregulacją? Jakich stresorów doświadczają dzieci i jak je ograniczać? Jak możemy pomóc dziecku i sobie w regulowaniu stanu pobudzenia?

Ela Szmigielska-Narbutt: jestem pedagożką specjalną, terapeutką, mamą. Od 12 lat zajmuję się wspieraniem rozwoju dzieci oraz pomocą rodzicom w budowaniu dobrej relacji. Pracuję w nurcie niedyrektywnym. W Pracowni Kuferek prowadzę diagnozę i terapię dla dzieci oraz doradztwo dla rodziców.
***
22 maja.
Spotkanie przeznaczone jest dla rodziców i innych osób, pragnących
rozwiać wszelkie wątpliwości związane z tematem rozwoju mowy u dzieci.
Uczestnicy dowiedzą się m.in.:

– jakie symptomy w językowych zachowaniach dziecka powinny zaniepokoić, a kiedy można uznać, że „ma ono jeszcze czas” na pojawienie się nowych umiejętności w zakresie mowy?
– dlaczego sposób karmienia dziecka w niemowlęctwie oraz funkcje ssania, żucia i połykania w późniejszym wieku mają fundamentalne znaczenie dla rozwoju jego mowy?
– w jaki sposób przewlekły katar i inne choroby górnych dróg oddechowych mogą uniemożliwić dziecku nabywanie języka we właściwej postaci oraz poprawne posługiwanie się nim?
– z jakiego powodu warto zrezygnować ze smoczka, a kiedy go wybrać?
– dlaczego kontakt wzrokowy dziecka z dorosłym odgrywa kluczową rolę przy nabywaniu przez nie mowy i języka?
– kiedy i w jaki sposób TV oraz użytkowanie innych urządzeń elektronicznych przez dziecko zakłócają prawidłowy rozwój jego mowy?
– dlaczego zabawy angażujące pracę rąk dziecka w szczególny sposób stymulują u niego umiejętność mówienia?
– jakie inne czynniki mają niebagatelne znaczenie dla prawidłowego rozwoju mowy malucha?
– w jaki sposób w domu wspierać dziecko w opanowywaniu tej ważnej i niełatwej umiejętności posługiwania się językiem? – PRZYKŁADY AKTYWNOŚCI STYMULUJĄCYCH PRAWIDŁOWY ROZWÓJ MOWY ORAZ ZAPOBIEGAJĄCYCH POWSTAWANIU WAD WYMOWY

Katarzyna Piotrowska – jestem logopedką i instruktorką masażu Shantala. Prowadzę diagnozę i terapię logopedyczną w Pracowni Radosnego Rozwoju „Kuferek”, a także w przedszkolach w Warszawie i w poradni pedagogiczno-psychologicznej w Kielcach.
W pracy z dzieckiem najważniejsze są dla mnie jego poczucie bezpieczeństwa i poczucie sukcesu, bez których uzyskanie pozytywnych efektów terapii byłoby niemożliwe.

 

Comments are closed.