Nowy Rok Szkolny? Jak pomóc dziecku z wyzwaniami sensorycznymi.
W tym najbliższym czasie związanym z rozpoczęciem roku szkolnego, chciałabym szczególnie zadbać o dzieci z wyzwaniami sensorycznymi. Dla tych dzieci, czas organizacji i przygotowań do pracy w szkole, wiązać się bowiem może z trudnymi doświadczeniami, stresem i napięciem. Pamiętajmy o nich, zadbajmy o to, aby było im choć trochę łatwiej, przyjemniej i bezpieczniej.
Tym co szczególnie wydaje się trudne dla dzieci z SPD jest:
- Tłum a zwłaszcza szum, który generuje.
- Chaos związany z początkiem roku (ogólne zamieszanie).
- Dźwięk dzwonka, zwłaszcza nagły, w sytuacji gdy dziecko jest pochłonięte zabawą rozmową, słuchaniem, pracą.
- Ćwiczenia przeciw pożarowe.
- Zmiany sali, przechodzenie z piętra na piętro, zapamiętanie trasy np. do szatni.
- Duża ilość bodźców wzrokowych na ścianach.
- Brak ruchy i możliwości „wybiegania się” na przerwach.
- Stołówka, zapach jedzenia.
- Zapach środków do odkażania.
- Stanie w kolejce.
- Przebieranie się na wf.
- Dźwięki na sali gimnastycznej (charakterystyczny pogłos).
- Dostosowywanie się do nagłych zmian wynikających np. z organizacji pracy szkoły.
Co możemy zrobić?
Pamiętać o tym, że może być im trudniej, że dzieci z SPD potrzebują więcej czasu, bezpieczeństwa, wskazówek i towarzyszenia dorosłego ale także konkretnych, dostosowanych do ich potrzeb strategii senosorycznych. Zdaje sobie jednak sprawę, że w obecnych realiach nie wszystkie propozycje mogą zostać uwzględnione. Można z nich skorzystać jak z bazy pomysłów, a może staną się też inspiracją do nowych rozwiązań.
Aby pomóc dziecku z wyzwaniami sensorycznymi, można:
- Porozmawiać z nim na temat jego preferencji sensorycznych, przećwiczyć jak ma powiedzieć innym uczniom, nauczycielom że pewne bodźce są dla niego nieprzyjemne.
- Przygotować sobie wcześniej notatkę- informację dotyczącą wyzwań sensorycznych swojego dziecka, tak, aby przedstawiać ją pracownikom szkoły.
W klasie szkolnej:
- Umożliwić dziecku siedzenie w ławce np. przy ścianie a nie przy oknie czy na środku sali.
- Umożliwić dziecku z nadwrażliwością słuchowa wyjście z głośnego miejsca a jeśli to niemożliwe, pozwolić mu na używanie słuchawek ochronnych, stoperów do uszy.
- Zadbać o przestrzeń w sali szkolnej – może warto zrezygnować z dodatkowych bodźców wzrokowych na ścianach.
- Zorganizować w klasie specjalny kącik służący do wyciszenia się dla dzieci. Można w nim przygotować zabawki służące do rozciągania, ściskania, pchania.
- Pozwolić dziecku na używanie w klasie „przekąsek sensorycznych”- strategii organizujących, wyciszających (np. gryzaki, gniotki, piłki o różnej fakturze, długopisy z nakładką typu squishy, gumy do rozciągania, picie wody przez słomkę).
- Wyłączyć dzwonek w szkole a jeśli to nie jest możliwe (choć znam szkoły, które z nich rezygnują) przygotować dzieci, za ile zadzwoni. Można używać pomocy wizualnych np. klepsydry, która będzie przypominać konkretnemu dziecku o tym, za jaki czas usłyszy dzwonek. Należy jednak sprawdzić, czy ta opcja nie będzie za bardzo stresująca/rozpraszająca dla dziecka.
- Zdecydowanie wcześniej przygotować dzieci do ćwiczeń przeciwpożarowych (opowieścią o tym, jak to będzie wyglądać, przećwiczyć „na sucho” etapy, dać poczucie bezpieczeństwa, wyjaśnić że to tylko ćwiczenia i realnie nic złego się nie będzie działo).
- Jeśli tylko to możliwe, przygotować dzieci do zmian jakie mają nastąpić w szkole.
- Przygotować mapki, wizualne pomoce z rozmieszczeniem ważnych dla danego dziecka sal szkolnych, pomieszczeń typu stołówka, szatnia; omówić etapy przechodzenia między nimi.
- Zadbać o możliwość stania w kolejce na końcu lub na jej początku (w zależności od potrzeb).
- Umożliwić spożywania śniadania w klasie.
- Jeśli dziecko zmaga się z podreaktywnością, może warto zorganizować mu dysk, poduszkę na krzesło, piłkę do siedzenia, zawiązać wokół nóg krzesła taśmę. Warto włączać dziecko w aktywności wymagające zmiany pozycji i ruch (np. przynoszenie ćwiczeń z szafek, rozdawanie dzieciom kartek itp.).
- Jeśli to pomaga dziecku, wykorzystywać głęboki dotyk/ ucisk np. na ramiona, a jeśli to obecnie nie jest możliwe, przećwiczyć z dzieckiem unoszenie się na rękach dociskając dłonie do krzesła, „przesuwanie ścian”, ściskanie dłoni – może to być ruchową „przekąską sensoryczną”.
Moc uścisków, dużo radości i dobrych doświadczeń w podróży jaka jest nauka w szkole!
Comments are closed.